Månadens intervju- Mikaela Kemppi

 

                                  

Hon är en stor inspirationskälla, för hennes ivriga peppande på träning och tävling, den stora glädje till sporten som hon utstrålar och de höga och jämna resultat som hon alltid presterar. För bara några månader sen födde hon barn. Hade det inte varit för kulan på magen så hade man knappt märkt något. Hon var borta väldigt kort tid och redan nu är hon i stort sett nere på personbästa nivå, vilket inte säger lite. Hon är också en stor poängplockare för klubben i långloppscupen.

Här kommer en intervju med Mikaela Kemppi: 

 

Korta Fakta

Född (var och när)?

I Örebro den 11:e april 1973 

Bor?

 I radhus på Öster i Örebro. Området heter Norensberg och ligger öster om Stadsparken. 

Civilstånd/familj?

Sambo med Stefan. Barnen Emma 9 år, Lisa 6 månader samt bonusdottern Filippa 7 år. 

Yrke?

Enhetschef på IT- och teknikföretaget EVRY (fusion av IT-bolagen EDB Business Partner, ErgoGroup och Systeam). Just nu föräldraledig med Lisa.

 Personliga rekord? 

5000m 18.28 (DM i Glanshammar 2011)

10.000m 39.14 (DM i Glanshammar 2011)

Halvmara 1.29.23 (Åstadsloppet 2010)

Lidingö-loppet30 km  2.27.38 (2010) 

 

Snabbfrågor

Bästa bok jag läst 

Jag läste mycket förr och då helst skönlitteratur. Nu läser jag mer sällan och då böcker som jag även har nytta av i jobbet. Ett bra tips är Robin Sharmas böcker t ex ”Munken som sålde sin Ferrari” - En berättelse om att uppfylla sina drömmar och förverkliga sig själv. 

Bästa film jag sett

Oj, jag lever med en film-tokig sambo och vi ser flera filmer varje vecka. De flesta passerar endast som skön avkoppling. Men jag gillar filmer som ”Forrest Gump” och ”Nyckeln till frihet”.  

Ser vad på TV?

Med ungarna tycker jag det är mysigt att kolla på program som de gillar t ex Fångarna på Fortet, Gladiatorerna, Let’s Dance, Idol osv. Men annars ser vi som sagt mycket film. Ett TV-program som hela familjen gillade var ”Så mycket bättre”. Det hoppas jag kommer tillbaka…

Favoritmaträtt?

Allätare. Men gärna sushi från East West.

Idol?

Har ingen direkt idol jag kan beundra människor av många olika anledningar.

Gör helst en träningsfri, ledig dag?

Umgås med familjen.

Favoritresmål?

Asien och gärna Thailand.

Okänd talang?

Bakar goda bullar!

 

Längre frågor

Hej Mikaela! Hur ser tränings- och tävlingsbilden ut just nu?

Hej! Senaste veckorna har jag börjat träna på ordentligt igen efter graviditeteten. Efter förlossningen hade jag 5 veckor då jag endast promenerade. Efter det var det mjukstart med korta  joggingpass i ca 10 minuter. Jag har successivt ökat mängden och sedan några veckor kör jag ca 4 pass per vecka med blandade distanser och tempo. Mina träningspass brukar bestå av 40-70 minuters löpning, vilket är normalnivå för mig. Jag har senaste tiden även gjort några ”långpass” på 80-85 minuter samt tävlat två halvmaror och då fått ihop 90 minuters löpning J

Jag anmälde mig till Lidingöloppet för ett par veckor sen och planerar även att fortsätta springa en hel del lokala lopp. 

Hur kom det sig att du började med löpning? När och varför gick du med i Örebro AIK?

Jag sprang lite grann under gymnasietiden. Jag och Karin Widlund (också medlem i klubben) hade löpningen som ett sätt att umgås istället för att fika och som ett komplement till ridning och att gå på gym. Det var rundor då vi joggade och snackade väldigt mycket. Sedan hade jag ett lååååååååååångt uppehåll tills jag blev 35 år… Jag och min dotter Emma var i Thailand en månad och då bestämde jag mig för att börja träna igen. Jag började morgonjogga på stranden och insåg snabbt att när det gäller träning så går det inte att leva på ”gamla meriter”. Träning är färskvara och måste underhållas. Det var motigt att komma igång och ta sig över tröskeln. Men jag insåg snabbt att för mig är löpning den optimala träningen eftersom det är tidseffektivt och kan utföras varsomhelst, man är dessutom inte beroende av partner eller någon direkt utrustning. Så efter min långresa ringde jag Karin och frågade om vi skulle springa och snacka som förr. Det var 4 år sedan och i början fick jag kämpa för att jogga en mil…

I den vevan satte jag upp ett par mål för mig själv. Det övergripande målet var att träna för att vårda kropp och själ. För mig har löpningen blivit lika mycket meditation och avslappning som konditionsträning. Ett resultatmål var att springa bland de 100 snabbaste tjejerna på Lidingöloppets 30 km. Jag kollade Lidingöloppets resultatlistor och bestämde mig för en tid jag skulle slå. Nästa steg var att få till strukturerad träning och hitta fler träningskompisar vilket gjorde att jag ville tillhöra en klubb.

Valet av klubb föll sig naturligt då vi visste att ÖAIK var en bra klubb. Karin kände några (t ex Larra och Mats Lindqvist ) i klubben samt att min pappa sprang för klubben under 80-talet. Sagt och gjort, vi bestämde oss för att premiär-passet skulle vara ett långpass. Det var vintern 2008 och den lördagen var det var snöstorm. Vi bestämde oss för att springa med klungan så länge vi orkade och sen jogga hem. På den tiden var det inte så många aktiva löpare och inte alls samma spridning på nivåer som idag. Vi blev nästan lite varnade ”tjejer, ni vet väl att vi ska springa i 2 timmar, fixar ni det???”. Vi sprang vårt snabbaste tempo men kunde trots det bara hänga med klungan i 7-8 km och sedan var vi vilse på närkeslätten med is-spikar haglandes i ansiktet. Vi fick stoppa en bil och fråga om vägen till Örebro. De erbjöd skjuts och tyckte nog vi var rätt konstiga när vi vänligen men bestämt avböjde och började jogga mot stan igen…J  Vi fick blodad tand och började hänga med klubben på både långpass och intervallträningar. För varje vecka som gick kunde vi hänga med klungan lite längre. På den vägen är det.                                                                                                     

Tränade/ tävlade du med nåt som barn?

Under min uppväxt var jag en riktig hästtjej. Tillbringade mycket tid i stallet och på hästryggen. Tävlade en hel del och utbildade mig även till ridinstruktör.  Tränade även friidrott en kortare tid som barn och deltog även i några tävlingar. Därefter tränade jag en hel del på gym och då mest step up och aerobics. Åkte en del snowboardsamt har dykcert för djuphavsdyk. Har även spelat lite tennis och golf men aldrig tävlat i det. 

Vilket är ditt roligaste löpminne?

Lidingöloppet! Ett grymt stort arrangemang som inte liknar något annat lopp jag sprungit! Många löpare och mycket publik! Det är trång och jobbigt, ett riktigt kraftprov, men samtidigt en härlig och magisk känsla! Extra kul att vi i klubben arrangerar gemensam bussresa dit. Jag har skrivit några tävlingsreflektioner efter mina Lidingölopp och de finns att läsa på vårt forum under tävlingar. 

Vilket resultat är du mest nöjd med?

Att springa SUB 40 på milen var speciellt och något jag är väldigt stolt över.

 Hur ser en "vanlig" träningsvecka ut på sommaren/ vintern och inför en viktig tävling?

När jag började träna för fyra år sedan följde jag slaviskt klubbens träningsupplägg som det såg ut då dvs under höst och vinter ett långpass (ca 25 km), ett medeldistans ca 13-15 km samt ett intervallpass (kort och fort) per vecka. Sista åren har jag inte kunnat prioritera långpassen utan satsat mer på intervaller och hårdare medeldistanspass. Fortfarande utgår jag från klubbens träningsupplägg som jag tycker är grymt bra! Under tävlingssäsong tävlar jag så mycket jag kan. Det är den optimala träningen för mig! Men jag väljer ut ett par viktiga tävlingar som jag satsar på. Övriga tävlingar ser jag endast som hård träning. Det gäller då att våga vara prestigelös i de tider man presterar, man kan ju inte toppa sig till 10-15 tävlingar per år….Men inför en viktig tävling brukar jag ha träningsvila dagen innan samt se till att äta bra mat och dricka mycket vatten. Får man dessutom till mycket sömn är det ju en kalas-uppladdning….Eftersom jag inte tränar varje dag så får jag den viktiga återhämtningen ”gratis”. Återhämtning har i sin tur gjort att jag fått vara skadefri samt att jag aldrig blivit mentalt less på att springa. 

Vad har du för styrkor/ svagheter?

Jag är envis och rätt bra på att ligga och mala i ett jämnt tempo, helst på bana eller torr, platt, välsopad asfalt JJag är svag och inte så kraftfull i min löpning vilket gör att jag har svårare att prestera bra tider i kuperad terräng och i varierat underlag där pulsen fladdrar upp och ned. 

På vilken distans anser du att du har störst potential?Med åldern så borde långdistans som halvmara och mara passa mig bra. Jag borde kunna förbättra mitt PB på halvmaran samt Lidingöloppet så det satsar jag på att göra inom kort… 

Vad ser din kost ut till vardags? Vad äter du inför en viktig tävling?

Jag är allätare och äter så gott som allt. Tyvärr är jag en riktig godisråtta också och äter mycket smågodis. Men det är bra med löpning för då blir jag genuint hungrig och mer noga med att äta bra, vällagad mat. Har man dessutom barn så måste man ju ända laga bra mat och äta på regelbundna tider JInför Lidingöloppet har jag testat att kolhydratladdat enligt en gammal princip att man först äter endast kost med protein och tränar hårt för att tömma kroppen på kolhydrater och sedan endast kolhydrater för att fylla på förråden igen. Detta styr man alltså endast via vanlig kost och inga gel eller energidrycker osv. Jag vet inte om det hjälper men det kändes mentalt bra att ha gjort ”allt vad man kunnat” för att ladda inför loppet. I övrigt brukar jag inte ändra kosten inför tävlingar. 

Topp tre,  lokala lopp att rekommendera upplevelsemässigt och varför?

1.       Åstadsloppet är kul för att det är en bra arrangerad halvmara med många löpare samt mycket publik. Kul att springa under dessa förhållanden! Annars tycker jag denna bana är lite knixig och det är inte helt enkelt att springa snabbt trots att den är rätt platt och okuperad.

2.       Nora sjön runt är också välarrangerad och med en väldigt fin och vacker bana runt sjön. Jag sprang den förra året som gravid och har bara positiva minnen från det loppet! 

3.       DM 10.000 m på bana rekommenderas just för att det är något visst med banlopp samt distriktsmästerskap. Jag har sprungit på banorna i Hallsberg och Glanshammar och gillar båda men har mitt PB från i höstas i Glanshammar. Båda dessa lopp har dessutom placerat mig på damernas ”25-i-topp-lista” som Sveriges friidrottsförbund uppdaterar utifrån alla svenska resultat. 

Vad har du för tips till andra löpare och till nybörjare?

Det är aldrig försent att börja träna! Var tålmodig och frekvent i din träning så kommer du snabbt över första puckeln med att det är jobbigt att springa. Man blir sedan bättre för varje genomfört pass, så våga lita på det och var tålmodig när det gäller löpning. Tappa inte löparglädjen i jakt på resultat eller när det kommer en svacka. Tillåt dig att njuta av löp-passen och inte bara pressa på för att springa långt och fort. Lite och lätt löpning är bättre än inget alls…. Vill man sedan förbättra tider och distanser gäller det såklart att utmana sig själv och våga flåsa på också. Jag tycker som sagt att det är väldigt bra att springa tävlingar som hård träning. Det har gjort mig bättre! Men underskatta som sagt inte de sköna jogging-passen. Sedan vill jag slå ett slag för att träna med andra. Mina klubbkompisar har stor del i att jag utvecklats som löpare. Både som draghjälp, sparringpartners samt att man alltid kan få goda tips och råd om allt från skador till skor… 

Vad har du för planer framöver? Tävlingar?

Jag laddar för Lidingöloppet men vill även persa på halvmara så snart det bara går… Jag planerar att fortsätta springa en hel del lokala lopp. 

Har du nåt mer du vill säga /förmedla?

Jag är så glad och stolt att tillhöra denna klubb! Jakob fixar verkligen superbra träningar och vi har en bra och positiv stämning i klubben där alla peppar varandra, både på träning och tävling.  Jag uppskattar även att det finns många bra sparring-partners och inspirationskällor i klubben. Jag vet att jag blivit bättre av att träna med andra.Sedan vill jag lyfta fram mina föräldrar och framförallt min mamma som alltid ställer upp! Min sambo Stefan gillar också att träna och våra barn är aktiva i flera klubbar vilket gör att allas träningar och aktiviteter ska fungera. Mamma ställer alltid upp och stöttar med allt från skjutsning till barnpassande. Hon har gått många barnvagnspromenader medan jag springer…Så tack för hjälpen! 

Så en avslutande intressant fråga: Blir det nån start på ett marathonlopp framöver?

Ja, jag funderar på att ge mig själv Stockholm Marathon 2013 i 40 års present. Det är väl ett bra sätt att fira 40 år genom att kännas sig som mest vältränad då!? Det bygger såklart på att jag kan prioritera träning inför en mara. Den river man ju inte av på rutin direkt…. 

Tack för intervjun Mikaela! Ha det så gott och till med träningen!

Tack detsamma! 

(Intervjun genomförd i augusti 2012 av Roger Elimä) 

 

Copyright Örebro AIK 2009