Intervju- Sara Richert

                         

 

 

Hon föredrar terräng före asfalt, långa sträckor före korta. Hon har en brant uppgående kurva och har planer på att delta i längre lopp framöver där hon tror hon har störst potential. Gillar att vara ute i skogen och vurmar för vår natur och miljö. Just nu är hon sekreterare i klubbens styrelse och är med och löser många praktiska problem i vår verksamhet.

 

    

Korta Fakta

 

Född (var och när)?

 

1973, i Sandviken i Gästrikland,

 

 

 

 

Bor?

 

 

 

I ett hus i Sörby i Örebro sedan tre år tillbaka, innan dess i Stockholm.

 

 

 

 

Civilstånd/familj?

 

 

 

Gift med Gabriel och har tre söner som är 5, 6 och 8 år.

 

Yrke?

 

Miljöekonom, arbetar på Örebro läns landsting med miljö- och hållbarhetsfrågor.

 

Personliga rekord?

 

Har sprungit milen på 42:56, halvmaran på 1:34, och Lidingöloppet på 2:37.  

  

  

Snabbfrågor

Bästa bok jag läst

Oj vad svårt att välja en särskild… men Garcia Marquez ”Hundra år av ensamhet” är ju fantastisk, den kan jag läsa igen och igen.   

Bästa film jag sett

”The constant gardener” var en film som stannade kvar mer än någon annan. Sen är jag nördigt förtjust i Sagan om Ringen-filmerna också.

 

Ser vad på TV?

 

Lite Bolibompa på sin höjd, inget annat. Prioriterar bort TV stenhårt.

 

Favoritmaträtt?

 

En riktigt stark thaiwok med kyckling och räkor. Eller sushi.

 

Förebild?

 

Har ingen speciell person direkt. Däremot så får jag gåshud när jag ser glada pigga 80-åringar på löptävlingar. Så hoppas jag också vara när jag är gammal! Jag beundrar också alla människor som agerar osjälviskt och ägnar sitt liv åt att hjälpa andra. 

 

 

 

Gör helst en träningsfri, ledig dag

 

 

Sover!! Eller drar ut i skogen med familjen och vandrar och grillar korv. Älskar också att hänga i hotellbarer, men det bli ju inte lika ofta…

 

 

 

Favoritresmål?

 

Gotland är en återkommande favorit. Men drömresan just nu är att resa till Alperna och vandra/springa mellan pensionat. Är inte så förtjust i storstäder och solsemester, utan reser hellre till ställen där jag får fina naturupplevelser. (Och där det är bra löpning givetvis…)

 

Okänd talang?

 

Jag är ganska bra på biljard om jag får säga det själv.  

  

  

  

  

Längre frågor

 

Hej Sara! Hur går träningen just nu?

 

 

Bara fint! Jag har trappat upp lite efter en viloperiod på några veckor och det känns bra. Konditionen har jag tappat lite men det tar man igen ganska fort med intervallträningen i hallen.  

Du är ju med i klubbens styrelse också. Vad tycker du om det?

Det är otroligt kul! Dels att få träffa trevliga människor som man delar ett brinnande intresse med. Men det är också en skön känsla att få bidra till klubbens utveckling när jag känner att den ger mig så mycket tillbaka personligen. Det känns som att vi jobbar i medvind också, intresset för både löpning och triathlon har ju vuxit snabbt och det är kul att se att vi får nya medlemmar hela tiden!

 

Hur kom det sig att du började med löpning?

 

Jag har kämpat i många år med löpningen, och alltid tyckt att det har varit vidrigt att springa. Förr sprang jag som längst 6 kilometer - med blodsmak i munnen. Till sist försvarade jag mig med att ”jag inte är gjord för löpning” och lade ner det helt och hållet. Att vara med i ett lopp fanns inte ens på världskartan, jag var ingen tävlingsmänniska och det var dessutom bara fanatiker som höll på med sånt. Men så var det en jobbarkompis som tvingade med mig på Bellmanstafetten eftersom de var en person kort i laget. Jag ställde plikttroget upp och väl där ville jag ju inte skämma ut mig. Så jag sprang alla 5 km och på slutet så kunde jag till och med lägga in en spurt. Det var något som klickade den dagen, kanske var det insikten om att man orkar mycket mer än man tror och att jag gick igång på tävlingsruset. Efter det började jag springa ihop med en granne ett par gånger i veckan, och efter att jag sprungit Vårruset och Blodomloppet året efter så var det liksom ”proppen ur”. Detta var 2010 så jag har i princip sprungit i 3 år. Innan dess var jag en riktig soffpotatis!

 

Tränade/ tävlade du med nåt som barn?

 

Inte det minsta. Hade en kort misslyckad karriär som balettdansös men inget annat.

 

Vilket är ditt roligaste idrottsminne?

 

 

När startskottet gick på Miljösprånget i Solna och jag hör någon väsa ”Nu kör vi tjejer!” bredvid mig. Kollar dit och ser att det är Evy Palm! Sedan tog jag rygg på henne hela loppet, och med 500 meter kvar så sprang hon lite fel och då var jag såklart tvungen att gå om henne…  

Vilken lokal tävling tycker du bäst om?

Har inte sprungit så många, men Åstadsloppet är ju något alldeles särskilt med allt publikstöd. Annars gillar jag nog långa terräng-DM bäst eftersom jag älskar att springa i skogen.

 

Vilken distans tycker du bäst om och vilken anser du att du har bäst potential?

 

 

Favoritdistanser är halvmara och maraton. Jag trivs bäst med längre lopp eftersom jag har min största styrka i uthållighet, inte hög fart. Egentligen tror jag att min största potential ligger i ännu längre distanser, men jag har inte riktigt tid att träna seriöst för det nu.

Vilket resultat är du mest nöjd med?

Jag är nog mest nöjd med årets Lidingölopp, jag sprang exakt som jag hade planerat, och klarade silvermedaljtiden första gången jag sprang loppet. Det kändes otroligt bra!  

Hur ser en "vanlig" träningsvecka ut på sommaren/ vintern och inför en viktig tävling?

Om allt är som vanligt så springer jag fyra pass i veckan - ett intervallpass, ett terrängpass, ett långpass och ett vanligt distanspass, totalt runt 5 mil. Kör även ett styrketräningspass i veckan som komplement. Men vissa veckor kan det vara svårt att få till med jobb, barnbaciller osv, i genomsnitt över året har det blivit ca 4 mil/vecka. Jag är nöjd med det!  

Vad har du för styrkor/ svagheter

Mina styrkor är nog främst uthålligheten och att jag har en förmåga att fokusera och bita ihop när det behövs. Mina svaga sidor är nog att jag får jobba ganska hårt för att bli snabbare, och att jag har lite svaga fötter och vrister. I vinter ska jag försöka stärka upp med lite mer styrkeövningar, och springa lite fler pass i barfotaskor.  

Vad ser din kost ut till vardags? Vad äter du inför en viktig tävling?

Jag är ganska noga med att äta näringsrik mat, undviker halvfabrikat och sönderprocessad mat. Till vardags äter jag också väldigt lite kolhydrater, jag mår bra av det och det funkar bra med lågintensiv träning. Men inför intervallpass och tävlingar så behöver jag äta mer kolhydrater för ”raketmotorn”. Äter ingen speciell mat inför tävlingar utan den viktigaste förberedelsen för mig är att sova ordentligt och att inte äta för mycket innan loppet.  

Topp tre tävlingar eller träningspass/naturupplevelser som gjort störst intryck, berikat dig mest. Behöver inte vara löpning.

1 Första gången jag sprang längre än 10 km, då kände jag mig urstark!

2 Vansbro maraton 2012. En riktig urladdning, att springa 43 väldigt kuperade kilometrar i 25 graders värme. Långa sträckor sprang jag helt ensam i skogen, sedan helt plötsligt satt det en gubbe på pall mitt i skogen och spelade fiol. Crazy.

3 När jag packat ryggan och sprungit en eller två etapper helt ensam på Bergslagsleden. Även om det är kul att springa med sällskap så är det något magiskt med att springa långt ensam i naturen!

Någon vidskeplighet, ritualer innan tävling?

 

Eftersom jag alltid blir hypokondrisk och inbillat förkyld och småsjuk så måste jag ta nässpray innan en tävling.

 

Vad har du för planer framöver? Tävlingar?

Jag funderar på att springa Lucialoppet eller Sylvesterloppet innan året är slut . Men egentligen är jag mentalt färdig med tävlingar den här säsongen. Nu är jag mest sugen på att träna tillsammans med klubben och släppa fokus på prestation ett tag. Nästa år är jag anmäld till Göteborgsvarvet och Stockholm maraton för första gången, mycket för att jag vet att det är många andra ÖAIK:are som ska springa, det är otroligt inspirerande. Jag kommer också att springa Lidingöloppet och Vansbro maraton igen. Har även lite funderingar på att prova på något ultralopp nästa år för skojs skull, kanske SUM eller Jättelångt. Det vore kul om vi är några fler från klubben som gör det tillsammans!

Har du nåt mer du vill säga/förmedla?

 

Egentligen inget mer än att jag är väldigt tacksam för allt stöd och all inspiration man får av andra i klubben. Det är ingen överdrift att säga att det har förändrat mitt liv att börja springa seriöst, jag har aldrig haft så mycket energi över till annat trots att jag tränar 4-5 gånger i veckan. Det är häftigt!

 

 

 

Tack för intervjun!

 

 

Copyright Örebro AIK 2009