Intervju- Ronny Collin

                              

                               13 mjölkpaket har Ronny gått ned i vikt!

Han är en stor inspiratör och glädjespridare. Hans uppenbart stora glädje till löpning har han också varit bra på att dela med sig, kanske framförallt genom att förbättra lördagspassen med farthållare och fler rundor. För bara en kort tid sen var han överviktig och otränad. Det är han inte längre. Hans framfart och flitiga tävlande 2012 har lett till otroliga förbättringar. Vad sägs om 2:17 på Lidingö, 1:23 på halvmaran och 3:09 på maran inom en månad! Sommaren 2013 blir det spännande att följa hans framfart i ett lopp på 100 km.

Här kommer en intervju med Ronny Collin

Korta Fakta

Född (var och när)? Helsingborg 13 sept 1969

Bor? Vintrosa sedan 2006, dessförinnan Brickebacken sedan 1994, då jag kom till Örebro för att plugga.

Civilstånd/familj? Gift med Angela, barnen Frida 18 o Hampus 17.

Yrke? Jobbar medinköp/logistik i ett producerade företag i Örebro.

Personliga rekord? Jag har bara tävlat sedan oktober 2011 och nästan alla PB kom inom en månad hösten 2012.

5000m: 18,17 DM120922

10km: 38,46Blodomloppet120830

Halvmarathon: 1,23,35Åstadsloppet 121013

Marathon: 3,09,09VäxjöMarathon121020

Lidingöloppet: 2,17,35120929

(PB 17 av 18 tävlingsförsök 2012.)

400m: 53:84,(tonåren)

3000m lätt terräng: 9:55,(tonåren)

 

Snabbfrågor

Bästa bok jag läst?

Läserintemycket. EnganskafärsktlästbrabokärPölsanavTorgnyLindgren.

Bästa film jag sett?

Älskarbrafilmochdetfinnssåmånga iolikagenre. IntesåoftamainstreamHollywood-filmer. AmeliefrånMontmartreärenfavoriti feel-good-genren. Matrixärnogbästabiominnet, kändessomenorkanträffatmignärdenvaröver,såsjuktbra.

Ser vad på TV?

TittarinteallspåTVnormalt, menförsökernufölja "Alltfaller"medRheborg/Gardell. Men när det är fotbolls-EM o -VM så dygnar jag nästan och försöker avboka så mycket annat som möjligt.

Favoritmaträtt?

Italiensk mat o lufttorkad skinka i synnerhet. Fläsk med löksås eller raggmunk som svenskt  alternativ.

Musiksmak?

 Allätare (INTE dansband eller country). Josh Groban har en fantastisk röst som jag gärna avnjuter. Eminem är oslagbar som tävlingsuppladdning!

Förebild?

Har ingen enskild människa, men människor som lever sina liv osjälviskt för andra på olika sätt är inspirationskällor.Jag är troende så Jesus kan givetvis ses en stor förebild, dock inte så mycket på det sportsliga planet. :)

Gör helst enträningsfri, ledig dag?

Står utvadad i ett strömmande vattendrag långt från civilistionen och försöker överlista Elmer med en fluga, då kan jag helt släppa allt annat. Händer tyvärr alldeles för sällan.

Favoritresmål?

Har rest för lite för att egentligen veta. Vandringen längs och badandet i Wadi Qelt (Wadi=å/flod som kan vara uttorkad i torrperioden) i Juda öken mellan Jerusalem och Jeriko är nog det närmaste paradiset jag varit. På en ev badsemester skulle jag nog dyka och utforska korallrev 8 timmar om dagen.

Okänd talang?

Tävlat i bowling, 271 som rekord på en serie. Antar gärna en utmaning på ex bowlinglunch!Kan recitera lite Shakespeare på originalspråk.

 

Längre frågor

Hej Ronny! Hur går träningen just nu?

Hyggligt. Har kört två intervallpass i veckan och ett lugnt långpass på lördagar, oftast 35km, dvs klubbens träningar, sedan november, allt enl plan. Men har nu en överansträngd högerfot som gör att jag får ta det lugnt med långpass ett tag för att läka ihop. Långsiktigt klok är ett "mantra" jag försöker följa för att hålla länge. I mars kommer jag att börja takta upp i mängd, intensitet och antal träningar.

Du är ju med iklubbens styrelse också. Vad tycker du om det?

Jätteroligt, har bara varit med ett år. Ett skönt, positivt gäng som vill utveckla klubben. Bra med en triathlet som ordförande, så det inte bara blir fokus på löpning.

Du har ju gjort ett jättejobb med lördagsträningarna, vad tycker du om utfallet?

Fantastiskt kul med den stora respons vi fått med olika fartgrupper. Vi trodde nog att det fanns många som ville springa, men inte vågade komma pga osäkerheten med för hög fart. Framförallt är det många fler tjejer nu, vilket vi också hade hoppats på. Det är jätteroligt att vara farthållare och se den stora löparglädje hos de som är med. Det är många som överträffar sig själva på olika sätt, vilket jag är övertygad kommer att synas i resultatlistor under året. Ett stort tack till alla farthållare som ställer upp och gör det möjligt.

Hur kom det sig att du började med löpning?

Jag tog ett beslut 1 jan 2011 efter en Tallinn-resa med matfrossa. När jag inte kunde böja mig och knyta skorna utan att pusta så fick det vara nog. Jag hade en gång i tiden haft en hygglig kondition och varit trimmad en bit upp i vuxen ålder. Så jag beslutade mig för att börja löpa regelbundet (sporadiskt tidigare under ett par år) och på det sättet gå ner i vikt och förhoppningsvis må allmänt bättre. Så jag gick med i klubben och hängde i kontinuerligt och gick ner 13kg på 1,5 år (därav bilden med 13 liter mjölk) till sommaren 2012. Det skulle aldrig gått utan Örebro AIK och det pepp man får på träningar så jag är otroligt tacksam till klubben för det. Det var givetvis extra kul när tävlingsresultaten förbättrades i en takt jag inte hade förväntat mig efter sommaren. På en dryg månad genomförde jag flera tuffa tävlingar och nådde alla de resultatmål jag satt upp för mig själv. Älskar nu löpning och är så glad att jag kan hålla på med det. Det är nu hälsa på flera plan.

Tränade/ tävlade du med nåt som barn?

Fotboll från 5 års ålder till 17. Sedan friidrott under 6 månader, där jag testade en tävling på 400m innan jag slutade. 2-årigt återfall i fotboll när jag var 23 år. Kondition var min styrka som fotbollspelare.

Vilket är ditt roligaste idrottsminne?

När jag gick över mållinjen på Stockholm marathon 2 juni 2012, min premiärmara. Helt fantastisk känsla att ha lyckats genomföra en mara. Avundas faktiskt alla dem som har den upplevelsen/kicken framför sig.På tv är det fotbolls-VM 1994, det var magiskt.

Vilken lokal tävling tycker du bäst om?

Viby marathon är nog det mest njutbara lopp jag sprungit. Jag var i god form en månad efter Stockholm marathon 2012 och satsade på att njuta av dagen istället för att sätta PB. Eftersom jag var den ende i M40-klassen som gick i mål så blev jag ändå distiktsmästare i min klass.

Vilken distans tycker du bäst om och vilken anser du att du har bäst potential?

Vill gärna vara bred och springa bra på allt från 3000m till ultralopp. På sikt har jag nog bäst potential på mara och uppåt pga åldern.

Vilket resultat är du mest nöjd med?

Åstadsloppet i oktober 2012. Hade försökt gå under 1:30 på halvmara på sommaren utan att lyckas och nu flöt allt enl plan och jag hade som mål att gå under 1:24:24 och lyckades med 1:23:35, PB-kross med >7min.

Hur ser en"vanlig" träningsvecka ut på sommaren/ vintern och inför en viktigtävling?

Gillar klubbens intervallpass, så de kör jag gärna 2ggr/v hela året. På vintern blir det också ett lungt långpass på lördagen, totalt 40-50km/v. När det närmar sig vår ökar intensiteten och antalet pass. Våren/sommaren/hösten tränar jag lite mer specialiserat mot den huvudtävling jag siktar mot för tillfället och samtidigt försöka underhålla de andra delarna lite, så man inte tappar dem helt. De flesta pass jag kör vår/sommar/höst är kvalitetspass med minst en dags vila efter. Ska försöka lägga in fler njutpass emellan i år, så jag springer 4-6ggr/vecka, >70km/v. Inför tävling går jag ner lite närmsta dagarna för att få känna pigga ben. Viktigt med mental förberedelse dagarna innan tävling.

Vad har du för styrkor/ svagheter?

Har upptäckt att jag har ganska snabb återhämtning nu, kuperad terräng verkar också passa mig bra och jag kan springa på hög puls länge och ändå känna att jag har kontroll. Jag har två "mantran" under tävling: Jag bryter inte! (endast pga skada) och Jag förlorar inte ett upplopp! Har änsålänge klarat av dem. En svaghet är att magen tenderar att braka på korta snabba distanser, ex 3000m o 5000m. Jag lägger alltid upp ett lopp taktiskt och går sällan på känsla, det är både en styrka och en svaghet ibland.

Hur ser din kost ut till vardags, Vad äter du inför en viktig tävling?

Försöker undvika alltförmycket sötsaker, men är svag för dem och glass. Annars försöker jag äta allsidigt och inte onödigt mycket, går lite åt det vegetariska hållet. Äter gärna en braklunch på Pizza Hut inför en tävling på längre distans, ex vår egen halvmara som går en onsdag kväll, tycker det ger sjukt bra med energi.

Någon vidskeplighet,ritualer innan tävling?

 Hade en fram till Åstadsloppet 2012. Har sprungit med en hållsten (alltid samma sten, som jag kramar hårt vid ev håll tills det går över) sedan tonåren. Har aldrig fått allvarlig håll med den. Efter ett toabesök i skogen strax innan start på Åstadsloppet så hittade jag inte stenen på marken. Letade i panik flera minuter tills jag fick ge upp och springa järnet till starten för att inte missa den. Gick ju förträffligt utan stenen, så nu har jag ingen. :)

Vad har du för planer framöver, tävlingar?

Massor av tävlingar inlagda i år, varav flera långa. Stockholm marathon under 3 timmar är huvudmålet. 2 månader senare ska jag testa ultralopp, 100km på Stockholm ultra, tillsammans med Sara R och Helena v E i klubben. Ska bli jätteroligt att testa.

Har du nåt mer du vill säga /förmedla?

Det är aldrig försent att börja med goda vanor, inte ens för överviktiga 40+:are.Och våga tävla! Jag tävlade mig i form förra året.

 

Tack för intervjun!

(Intervjuare: Roger Elimä) 

 

Copyright Örebro AIK 2009