Intervju- Erica Lech

                       

Hon gick med i klubben i aug 2011 och har haft en imponerande utveckling. Förra säsongen presterade hon flera toppresultat. T ex sprang hon in på 1:23:49 på Å-stadsloppet (halvmara). Hon höll hög, jämn nivå i alla tävlingar och var en stor poängsamlare i cupen. Hon blev också väntat framröstad till den dam som gjort årets bästa prestation 2012 på vår egen lilla gala. Önskeresmålet är Nya Zeeland och hon avslöjar att hon också är uthållig på dansgolvet.

Här kommer en intervju med Erica Lech

Korta Fakta

Född (var och när)? 1977 i Örebro men uppväxt i Fellingsbro.

 

Bor? Näsby, Örebro

 

Civilstånd/familj? Sambo med Eric och Vera och Måns

 

Yrke? Datakonsult

 

Personliga rekord?

 

5000 m : 18:14

 

10000 m : 38:40

 

Halvmara : 1:23:49

 

 

 

Snabbfrågor

 

Bästa bok jag läst

 

Max Napp. Det är den nivån på läsning jag ägnar mig åt just nu.

 

Ser vad på TV?

 

Danska serier och Sveriges Mästerkock.

 

Favoritmaträtt?

 

Allt som är grillat på sommaren.

 

Musiksmak?

 

Jag lyssnar på mycket olika musik. All musik som gör det svårt att sitta still är bra!

 

Förebild?

 

Evy Palm

 

Gör helst en träningsfri, ledig dag?

 

En träningsfri sommardag åker jag helst och badar med barnen. En träningsfri vinterdag åker jag skridskor eller pulka med barnen.

 

Favoritresmål?

 

Mitt favoritresmål är USA och mitt önskeresemål är Nya Zeeland.

 

Okänd talang?

 

Jag håller alltid ut längst på dansgolvet! :)

 

 

 

Längre frågor

 

Hej Erica! Du hade ju ett fantastiskt år 2012 resultatmässigt. Vad har du att säga om den säsongen?

 

Jag är väldigt nöjd även om det tog lång tid att få ut min kapacitet och prestera på tävling i förhållande till hur träningen flöt på. Det var inte förrän vid DM 5000 som det började lossna ordentligt.

 

Hur går träningen just nu?

 

Hyfsat, jag har haft ett par förkylningar som stört vissa veckor. Jag har mest mängdat sen början på december men har nu sen ett par veckor tillbaka gått över till lite mer kvalitets- träning.

 

Hur kom det sig att du började med löpning?

 

Jag har en bakgrund som fotbollspelare som sedan sadlade om och höll på med Aerobics och styrketränng alla dagar i veckan. Jag har alltid joggat som komplement till annan träning och ställde årligen upp på Vårruset för att testa flåset. Resultaten var relativt bra och med barn är löpträning den mest tillgängliga och praktiska träningen man kan hålla på med. Jag bestämde mig för att ge mig själv och löpningen en riktig chans 2011 och att göra sub 40 på milen det året.

 

När och varför gick du med i Örebro AIK?

 

Augusti 2011 gick jag med i Örebro AIK. Anledning var att jag ville ha sparring och sällskap på löparpassen.  Eric tjatade på mig att jag skulle gå med i klubb för att få "riktig" träning.

 

Tränade/ tävlade du med nåt som barn?

 

Friidrott, fotboll och en del dans.

 

Vilket är ditt roligaste idrottsminne?

 

Åstadsloppet 2012.

 

Vilken lokal tävling tycker du bäst om?

 

Vårruset. Varför vet jag inte.

 

Vilken distans tycker du bäst om och vilken anser du att du har bäst potential?

 

Svårt att svara på. Milen är svårast och där har jag mycket att hämta. Eftersom jag inte hållit på så länge har jag antagligen störst potential på längre sträckor. Just nu är halvmaraton roligast.

 

Vilket resultat är du mest nöjd med?

 

Åstadsloppet 2012 men även DM 5000 där det började släppa.

 

Hur ser en "vanlig" träningsvecka ut på sommaren/ vintern och inför en viktig tävling?

 

Jag tränar ungefär 5 dagar i veckan. Försöker träna bra hela året men riktigt hårt i anslutning till ledigheter.

 

Vad har du för styrkor/ svagheter?

 

Jag har ett bra löpsteg och jag är ganska naturligt snabb. Om vi bestämt ett visst tempo på intervaller så håller jag det. På tävlingar kan jag ofta lyfta mig en nivå till. Min svaghet är snabbdistans när jag kör ensam.

 

På vilken distans  anser du att du har störst potential?

 

Halvmaraton.

 

Vad ser din kost ut till vardags? Vad äter du inför en viktig tävling?

 

Jag äter det mesta, men det ska vara bra mat dvs hemmalagad mat två gånger om dagen. Kött, fisk eller fågel och gärna mycket grönsaker. Jag är en godisråtta av rang som försöker begränsa sig till helgerna. Inför tävlingar fungerar havregrynsgröt bra för mig som frukost, lunch kan vara exempelvis lax i ugn, mild och bra mat för min kropp.

 

Någon vidskeplighet, ritualer innan tävling?

 

Nej inget särskilt. Om tävling är förenat med en biltur tar jag gärna en sk "Power nap".

 

Vad har du för planer framöver? Tävlingar?

 

Planen är att försöka bli bättre på alla distanser. Jag kommer förmodligen inte tävla lika mycket som förra året då jag blev sliten i perioder.

 

Har du nåt mer du vill säga /förmedla?

 

Det viktigaste är att ha roligt och inte känna något tvång med löpningen. Vill jag vila en dag så gör jag det! Jag tycker också att det är viktigt att ha en plan att utgå ifrån för att veta vad som behöver göras för att lyckas med målsättningen.

 

Tack för intervjun!

(Intervjuare Roger Elimä)

 

 

Copyright Örebro AIK 2009