Intervju- Anders Larsson

 

                                  

                                                        

Han är en f d fotbollspelare som efter karriären sadlade om till löpning. Han gick med i klubben 2008 och det har inneburit ett stort lyft. Han är en av klubbens sub 3 löpare, har alltså sprungit maran på under tre timmar, inte bara en gång. När han uttalar att han ska gå "all in" i en tävling så behöver ingen tvivla. En riktigt seg pannbenslöpare.

Här kommer en intevju med Anders "Larra" Larsson

 

Korta Fakta

Född (var och när)?

Född 69 i Örebro, går in i klass gubb 45 i år….

Bor?

I området Sörby i Örebro

Civilstånd/familj?

Gift med Anna-Karin samt  två ungdomar Julia 17 år och Alexander 13 år

Yrke?

Affärschef SJ AB.

Personliga rekord?

MARA : 2.56.45 (2012)

HALVMARA: 1.21.41 (2012)

10 KM: 37.02 (2011)

 

Snabbfrågor

Bästa bok jag läst

Jag läser sällan böcker numer och de jag läser är  självbiografier av idrottsmän/företagsledare men en bok som verkligen fastnat är från 80-talet "Från jogging till maraton" av James F. FIXX.

Läs den och reflektera lite.  

Bästa film jag sett

Gillar verkligen Bondfilmer, så det blir mitt svar.

Ser vad på TV?

Sport/nyheter,  framförallt fotboll, har alla fotbollskanaler, vilket min fru inte tycker om…..

Favoritmaträtt?

Oj den var svår…. gillar det mesta, men jag svarar familjens hemgjorda plankstek med något bra rödvin till.  

Gör helst en träningsfri, ledig dag

Träningsfri dag ? J......   Jag gillar verkligen bara att vara hemma och umgås med familjen, reser mycket i tjänsten så  jag kopplar av och laddar hemmavid, alternativt se  fotboll live, ungdomsfotboll eller seniormatch i någon lokal serie gillar jag.

Favoritresmål?

New York,  jag bara älskar den staden.

Okänd talang?

Kan det här med volt och ampere - är en gammal elektriker.

 

Längre frågor

Hej  Larra! Hur går träningen just nu?

Träningen rullar på bra, har haft en gubb-vad som krånglat men bortsett från det känns det riktigt bra. Har  ändrat mitt träningsupplägg inför denna säsong, vilket innebär att jag tagit bort ett kvalitetspass och lagt in ett längre distanspass, tycker att kroppen svarat bra på denna enkla förändring och känner mig mindre sliten nu.

Hur kom det sig att du började med löpning? När och varför gick du med i Örebro AIK?

Fotbollen var mitt liv fram till vi fick våra  barn  Julia/Alexander och i samband med att Alexander föddes slutade jag med fotbollen.

Jag har alltid haft ganska lätt för löpning. I samband med att vi hade småbarn hemma  blev det mer och mer springa eftersom det är så effektivt. Det dröjde dock väldigt länge innan jag gick med i någon klubb eftersom jag tyckte/trodde jag var för dålig.  Gick med  i Örebro AIK efter att ha missat mitt mål Stockholm Marathon 2008 -  det är det bästa jag gjort. Första tävlingen i klubbens färger blev en sub 40 på DM 10 000 meter år 2008.

Tränade/ tävlade du med nåt som barn?

Det var fotboll för hela slanten.

Vilket är ditt roligaste idrottsminne?

Oj - svår fråga men inom löpningen  säger jag  New York Marathon, även om jag inte persade var det ett lopp jag hoppas alla får möjligheten att få uppleva – så häftigt.

Vilken lokal tävling tycker du bäst om?

Jag gillar verkligen Nora Sjön runt ett riktigt bra arrangemang.

Vilken distans tycker du bäst om och vilken anser du att du har bäst potential?

Halvmaraton är lagom långt men jag tror jag har störst potential att kapa tid på maran.

Vilket resultat är du mest nöjd med?

Åstadsloppet 2012, perset där på 1.21. Det trodde jag inte innan med tanke på att jag hade sprungit Berlin Marathon två veckor innan.

Hur ser en "vanlig" träningsvecka ut på sommaren/ vintern och inför en viktig tävling?

Det varierar så klart men under senhösten, vintern planerar jag in 3 st pass som är mina nycklar, de missar jag inte, ett  långpass ca 2 timmar och ett längre distanspass ca 1.45 samt ett kvalitetspass övriga pass anpassas efter jobbet övriga aktiviteter samt hur jag känner mig i kroppen.

När vi går in i slutet feb/mars kommer jag ändra uppläget och dra ner till 1 långpass och köra längre distanspass i högre fart, men till denna säsong ska jag verkligen försöka lyssna lite mer på kroppens signaler. Inför viktiga prioriterade tävlingar försöker jag släppa på träningen, men kan väl säga att denna del inte är min starka sida.

Vad har du för styrkor/ svagheter?

Min styrka är helt klart min vilja, har jag bestämt mig för något ska väldigt mycket till för att jag ändrar mig.

Min svaghet är att jag är otålig.

På vilken distans  anser du att du har störst potential?

Tror att jag kan kapa tid på både Maran och Halvmaran men jag säger maran.

Ingen fundering på att delta i Ultra-löpning framöver?

Nej inte i nuläget, tycker att 42,2 km är tillräckligt långt men man ska aldrig säga aldrig.

Vad ser din kost ut till vardags? Vad äter du inför en viktig tävling?

Eftersom jag är diabetiker så brukar jag vara duktig på att äta rätt,  men jag kör enligt tallriksmodellen från 70-talet den dieten funkar fortfarande  dvs med allsidig kost.

Någon vidskeplighet, ritualer innan tävling?

Höger sko måste på först, annars är det lika bra att åka hem…..

Vad har du för planer framöver? Tävlingar?

Ska springa lite lokala lopp i vår men vårens mål är Stockholm Marathon och höstens mål är ännu inte spikat men det lutar åt någon tysk mara. Om jag inte får till någon utlandsmara kanske det blir Lidingöloppet - fick trots allt lite smak för Lidingöloppet efter att ha fixat medaljen ifjol.

Har du nåt mer du vill säga /förmedla?

Ha kul med träningen, hitta träningskompisar- alltid roligare att träna med någon,  fråga andra löpare/triathleter med erfarenhet om tips och råd, allt från träningsuppägg till att förebygga skador.

Tack för intervjun!


(Intervjuare Roger Elimä)

 

 

Copyright Örebro AIK 2009