Möt Andreas Ingberg

 

När jag i onsdags stod vid målet för att hjälpa Gunnar Johansson från NFIF att fånga upp de tre bästa herrarna och damerna för DM-medaljerna så fick jag se Andreas Ingberg komma i mål och inse att han slagit nytt PB på distansen 21.1 km. Det var en fröjd att se och vi som stod vid målet fick se den glädje och de känslor som flög ut och vi kunde inte hålla oss för skratt - för Andreas bjöd verkligen på en härlig show!

Tanken på en intervju kom lite senare på kvällen och här har ni nu lite mer om Andreas Ingberg, som även är den som sätter ihop våra intervaller som vi kör i klubben på tisdagar och torsdagar.

Andreas efter målgång på Örebro AIK Halvmarathon 2017-04-19. Fotograf: Anso Berg

-Nytt PB på Örebro AIK Halvmaraton - berätta om vägen dit! 

-Jag har faktiskt varit ganska överraskad över mina resultat i början av säsongen. Inte resultaten i sig men att de kom just nu. Jag spenderade januari utomlands och tränade på varje dag i ganska krävande förhållanden (inte semestermässigt men träningsmässigt =) Det var ex 44 varv runt en gräsplätt, 25k på en sandstrand etc. Man fick vara kreativ för att få till träningen. Kul i sig i och för sig.

När jag kom hem var jag supermotiverad men hade gått på lite för hårt. Drog på mig en överansträngning i framsida lår som vägrade ge med sig vecka efter vecka. Jag kunde träna på hela tiden och var inte skadad men kvalitetspassen var inte möjliga att genomföra. Det gjorde för ont helt enkelt. Testade lite olika sätt och lyckades få lite släpp ett par veckor innan Startmilen och kunde köra 2 st tröskelpass. Det var i princip all kvalitet jag körde under feb-mars. Så det var inte med någon större tilltro till formen jag gick in i säsongen. Faktum är att jag nästan började förbereda mig på att inte kunna prestera på den nivå jag vill under våren. Bestämde mig ändå för att köra och kroppen svarade otroligt bra.

Nyckeln är att jag varit helt frisk sedan augusti och inte haft en enda sjukdag. Kontinuitet slår både kvalitet och kvantitet! (citat Erik A). Det är definitivt det som gjort att jag kunnat prestera. Annars är basen i min träning distans, långpass och tröskelpass. Kör nästan inga intervaller. Favoritpasset är 60 minuter tröskel där man får jobba hela tiden både fysiskt och mentalt. Gärna i terräng som blir extra krävande men som också ger benstyrka. Tyvärr säger min kropp ifrån ganska lätt och jag måste hålla i handbromsen lite mer och inte låta huvudet bestämma allt för mycket. Man måste samtidigt ha tålamod i träningen och låta utvecklingen komma steg för steg. De sista säsongerna har jag haft återkommande strul med olika saker främst pga att jag inte lyssnat på kroppens signaler. Man vill så mycket och tänker inte alltid klart. Med ett bra och genomtänkt upplägg kan man få kontinuitet och samtidigt planerad återhämtning istället för att få tvingad återhämtning genom sjukdom eller skador. Det är bara stressande och inte särskilt återhämtande. 

-Känslorna sprutade ut igår efter målgång, kul att se (!) - hur känns det att vakna upp idag?

-Jag är en känslomänniska i stunden och det var en revansch på mig själv och mina motgångar sista åren. Att det tre år gamla perset rök kändes otroligt skönt. Det ger en otrolig kick att prestera och att kroppen är med på tåget. Det är ett stort skäl till varför jag älskar löpningen. Det är en brutalt ärlig sport.

-Har du några fler mål uppsatta för året eller var det detta som du väntat in?

-Jag vill alltid prestera på alla distanser och gärna hela året=) En nästintill omöjlig ekvation. Men Berlin i höst är det stora målet och då vill jag vara i bra slag. Med den här inledningen så har andra dörrar öppnats och jag räknar med att köra Stockholm Marathon och lite lokala tävlingar på vägen.

-Någon speciell tävling som du har lite extra fokus på under året?

-Berlin Marathon i september.

-Vad eller vem inspirerar dig i löpningen?

-Jag blir inspirerad av vår klubb och alla positiva medlemmar som springer på sina egna villkor. Det är alltid bra klubbkänsla och vi peppar varandra. Man får mycket stöd under tävlingar. Extra inspirerad blir jag av de jag tränar mycket med. Det är mycket skönt snack om löpning och annat på passen och vi sparrar varandra på ett positivt sätt. Över en eller t.o.m flera säsonger så är det ganska stora variationer på vem som är i form  och presterar och vi lyfter varandra genom med- och motgångar. De som särskilt inspirerar är våra klubbkanoner som står i en klass för sig; Erik, Mikaela och Morgan. De har alla en särskild ingrediens både fysiskt, mentalt och en förmåga att vara bäst när det gäller.

-Till sist: vad är det bästa löparminnet du tänker tillbaka på?

-Det är svårt att säga. Alla lopp där man tagit ut sig fullständigt och lyckats är bra minnen. Men även första Lidingöloppet på 2.47 är ett häftigt minne. Det var så klart kul under 2016 när jag fick mina första pallplatser, och även ett DM-guld i långa terräng-DM. Det var kul att få testa på att vinna ett lopp. Oavsett var man kommer så finns det nästan alltid ett gäng kompetenta löpare men att få till en vinst i ett lopp var kul. Det dröjer nog till nästa gång. Berlin Marathon förra året var en höjdpunkt också med hela gänget som åkte och att kunna leverera den dag man vill och dela det med de andra. Ett häftigt och riktigt stort lopp också. Fantastisk känsla!

-Tack Andreas för att du delar med dig av löpningen till oss andra i klubben, vi hoppas det inspirerar många av klubbmedlemmarna!

/Anso Berg

Copyright Örebro AIK 2009