Välkommen, Gäst
Username: Password: Kom ihåg mig

ÄMNE: Träningsrådgivning önskas

Träningsrådgivning önskas 4 år 7 månader ago #9498

Min andra mara blev en stor besvikelse, tog helt slut vid 25km och överraskad av den totala tröttheten. Om det hade varit vid 30-35km så hade det varit mer förståeligt.

För 2 år sedan och min första mara så hade jag 6-7 långpass i benen och höll faktiskt längre innan jag blev riktigt trött än i år.

Är så otroligt besviken. Har sprungit 14 långpass mellan nyår och stockholmsmaran och det känns som om det inte har gett någon effekt över huvud taget.

Nu funderar jag på vad som blev fel.
14st långpass med en snittlängd på 23km och några enstaka pass på 28-29km.
Tempot har varit ca 1min långsammare än miltempo d.v.s. 6-min/km
Tankarna kretsar kring att jag har varit inne i komfortzonen, inte provocerande långt eller snabbt.

Vad rekommenderas?
Behålla farten och öka på längden 3-4km?
Behålla längden på passen men öka farten något?

Eller så har det inte ett dugg med långpassen att göra utan helt enkelt så att jag springer för lite.
Ambitionen är 3pass i veckan men oftast blir det bara ett långpass och något kompletterande distans alt. Intervallpass.
En normalvecka ligger mellan 30k och 40k med några enstaka veckor uppåt 50k.

Vill jättegärna ha lite feedback och är inte lättstött så skriv uppriktigt vad du tycker jag ska göra. T.ex. plocka bort dom där 6-7kg extra runt magen skulle göra rätt mycket(dessa jä..la kg sitter som gjutna) sluta mesa och börja träna lite mer osv.

//Robban
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Träningsrådgivning önskas 4 år 7 månader ago #9501

Hejsan,
jag tror att en faktor som bidrog kan vara att du höll ett för högt utgångstempo i förhållande till vad du tränat, du skriver själv att du ofta inte hunnit med målet på 3 pass per vecka. Intervallerna är ju det som mest påverkar farttålighet och möjlighet att hålla farten, långpassen hjälper kroppen att överhuvudtaget stå ut med smärtan som en mara skapar. Jag hade färre långpass än du inför maran, men upplevde inte en total genomklappning även om det kändes riktigt tungt och gick sakta på slutet.

/Janne
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Träningsrådgivning önskas 4 år 6 månader ago #9520

Vad var målet? (tid)

Vilket tempo höll du första 20?
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Träningsrådgivning önskas 4 år 6 månader ago #9523

Målsättningen var 4:15 och halvan gick på 2:03 vilket var helt inom plan.
Milen ligger på ca47-48 så rent statistiskt så borde 4:15 vara nåbart.
Tycker inte att öppningen var för hård utan var fräch fram till 25k

Kommer springa Berlin 29-sept och funderar på att justera upplägget men är vilsen hur.

Just nu lutar det år att behålla långpassen som dom är och få in flera distans/intervaller för att få upp veckomängden 10k
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Träningsrådgivning önskas 4 år 6 månader ago #9528

I mina öron låter det så simpelt som att du blev tömd på kolhydrater och väggade. Det kan hända vem som helst, men det finns en massa olika vägar att gå för att förbättra förutsättningarna för att hålla hela vägen.

Jag har bara sprungit en mara (i ironman) och är inte särskilt duktig löpare, men jag har väldigt mkt erfarenhet av tidsdistansen i andra idrotter och en hel del högskolepoäng i området träningslära/kost etc.

Om du vill kan jag hjälpa dig, men då behöver ja lite mer bakgrunds info...

Maila mig på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. om du är sugen. Så kommer jag med lite frågor.

/Danny
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Träningsrådgivning önskas 4 år 6 månader ago #9533

Tackar för erbjudandet Danny. Just nu så har jag inte möjlighet att utnyttja en PT men inom några år ska jag sattsa mot en Ironman och då kan det bli aktuellt.

Med denna tråd var jag mest ute efter tips och trix
Efter att ha lyssnat runt lite så kommer jag behålla långpassen som dom är med ev. någon fartökning.
Men öka på mängden träning rent allmänt med ytterligare 10-20k så att veckomängden blir 50-60k.
Mer än det tillåter inte livssituiationen just nu.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Träningsrådgivning önskas 4 år 6 månader ago #9534

Det finns självklart en koppling mellan antal km/vecka och hur bra man blir, men det är också väldigt individuellt. Jag är en "fåkilometrare", dvs jag kan springa rätt bra även om jag nästan aldrig har veckor över 40 km så jag tycker inte att du skall hänga upp dig för mycket på antalet km. Min erfarenhet säger snarare att nyckel är kontinuitet och att kraften i den kan man aldrig underskatta. Om du verkligen fixar 3 pass i veckan kommer det göra väldigt mycket mot om du varierar mellan 1, 2 och 3 pass.

Jag tror även som Danny: Soppatorsk i Stockholm. Kolhydraterna i kroppen räcker ca 2 h oavsett träningsbakgrund (syns tydligt även på elitlöparna i maraton; mellan 2.00-2.05 klappar någon i tätklungan samman helt och hållet). Där tror jag du har mycket att fixa.

Jag tycker också att du öppnat något för hårt även om inte du tycket det. Att planera att tappa 12 min andra varvet känns onödigt mycket. En hel del forskning visa att man skall springa så jämnt som möjligt eller möjligtvis tappa ytterst lite andra varvet. 12 min är 10% - för mycket enligt mig. Det jobbiga med att springa i samma fart är mest mental: Man har ingen "lufttid" att ta till på slutet när man börjar bli trött utan man måste fortsätta i samma tempo. Å andra sidan: håller man samma fart hela vägen så kommer man att plocka många placeringar andra halvan och självförtroendet kommer boostas hela vägen.

Några tankar. Håll med eller tokdissa - jag är inte heller särskilt lättstött. :)
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Träningsrådgivning önskas 4 år 5 månader ago #9630

En sak jag vill poängtera är att alla dina långpass under året verkligen inte varit bortkastade! Det kanske gick dåligt i Stockholm men varför dra så stora växlar av en enda dag på hela året. Du kanske gick lite hårt, gick tom på energi eller helt enkelt hade en dålig dag. Nä, fortsätt ha glädje i löpningen, kör på och se detta år som uppbyggnad inför nästa. I långdistans gäller det att samla mil under flera säsonger och det tar helt enkelt lite tid. Det som skiljer agnarna från vetet är tålamod och långsiktiga mål. De som har för bråttom gör kanske ett par bra resultat och sedan inte så mycket mer innan de drabbas av överträning och skador. Eller blir uttråkade när de inte blir sverigeelit på två år. Av erfarenhet, både egen och genom iakttagelser av andra, är det inte så svårt att genomföra EN bra säsong där allt går på räls. Det svåra är att göra det igen ... Och anledningen tror jag ofta är den att man just ändrar på ett ganska bra koncept i tron om att det krävs radikala förändringar för fortsatt utveckling.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Sv:Träningsrådgivning önskas 4 år 5 månader ago #9631

Och en annan sak som skiljer agnarna från vetet är hur man hanterar motgångar. Det är när det är motigt vi ställs inför de riktiga proven. Det är inte svårt att hantera framgång men tror man att man kan ha en utvecklingskurva som går rakt upp säsong efter säsong är man fel ute enligt mig i alla fall. Kämpa på! ;)
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
Time to create page: 0.195 seconds

Copyright Örebro AIK 2009