Gällande vår verksamhet och covid-19

Alla idrottsföreningar i Sverige påverkas av och måste anpassa sin verksamhet efter coronaviruset. Det betyder att Örebro AIK följer de beslut och riktlinjer som utfärdas av Regeringen, Folkhälsomyndigheten m.fl. På Svensk Friidrotts hemsida (www.fridrott.se) finns samlad information som kontinuerligt uppdateras.

I dagsläget gäller ett förbud om allmänna sammankomster även 50 deltagare. Vidare ska alla idrottsföreningar verka för att minska smittspridning. Dock avråds inte från varken träning eller tävling så länge det sker i mindre former där hänsyn tas till det rådande läget. Speciellt utomhusträning rekommenderas.

Det viktigaste är dock det personliga ansvaret. Vid sjukdomssymtom eller om man tillhör en riskgrupp ska man alltid undvika gemensamma tävlingar eller träningar.

Samtidigt som det finns restriktioner kring träning och tävlingar för alla idrottsföreningar i Sverige så uppmanar Folkhälsomyndigheten till fysisk aktivitet då det är bra för folkhälsan.

Med utgång från ovanstående har styrelsen i Örebro AIK beslutat att klubbens träningsverksamhet ska fortgå som planerat. Det betyder att följande organiserade träningar fortsatt är tillgängliga:

• Simträning på måndagar och torsdagar (Gustavsvik)
  • Trail på onsdagar
  • Utomhusintervaller på torsdagar

Inter heller finns det några restriktioner kring att lägga ut egna gemensamma träningar i klubbens Facebookgrupper.

När det gäller tävlingsverksamheten är klubbens tävlingar och andra tävlingar i länet (Närkes långloppscup) inställda de närmaste månaderna. Då många klubbmedlemmar lagt ned mycket träning under vinterhalvåret och sett fram emot att få testa sin form på tävlingar har styrelsen i Örebro AIK beslutat att klubben ska anordna klubbtävlingar på 5, 10 och 21 km för enbart sina medlemmar. Tävlingarna kommer att ske på förbundsmätta sträckor med tidtagning. För att minska större folksamlingar kommer det vara flera starttider med grupper om max 10 personer. Mer information om respektive tävling kommer separat.

/ Styrelsen Örebro AIK